Netflix: het begin

Netflix was niet altijd het platform zoals we het nu kennen. Netflix heeft een enorme evolutie meegemaakt. In 1998 begon Netflix met het verhuren van dvd’s, die per post werden verstuurd. Klanten stelden een lijst samen met de films die ze wilden huren en het bedrijf stuurde die films in de opgegeven volgorde per post op. De volgende film werd pas verzonden nadat de klant de vorige had teruggestuurd. Voor het einde van de jaren negentig en de vroege jaren nul was dit een prima businessmodel. Netflix kreeg honderdduizenden abonnees en ging in 2002 naar de beurs.

Maar de entertainmentindustrie veranderde en de manier waarop consumenten entertainment beleefden ook. Als Netflix was doorgegaan met het versturen van kwetsbare schijfjes in enveloppen, zou de groei van het bedrijf door externe factoren stagneren, zoals de capaciteit van de postbedrijven in de VS, de levensduur van het dvd-formaat en de fysieke voorraad van het bedrijf zelf.

Zo begon Amazon in 2006 met het aanbieden van de eerste videostreaming-diensten, terwijl Blockbuster, een bedrijf dat groot was geworden met fysieke media (en in 2000 een kans afsloeg om Netflix over te nemen!) zijn omzet gestaag zag dalen.

Het was pompen of verzuipen voor Netflix. De toekomst van het bedrijf hing af van de manier waarop het de overstap naar de digitale wereld zou aanpakken.

De transitie binnen Netflix

Het succes van de veranderstrategie van Netflix is bekend. Het aantal Netflix-abonnees groeide van 23 miljoen in 2011 tot meer dan 139 miljoen in 2019.

Toch was weg hierheen ze moeizaam. Klanten waren in eerste instantie woedend toen Netflix aparte prijzen ging rekenen voor digitale streamingdiensten en dvd’s. Eind 2011 keerden zo’n 800.000 klanten het bedrijf de rug toe. De prijs van het Netflix-aandeel kelderde in slechts vier maanden tijd met 77%.

Maar ondanks die turbulente begintijd bleven de leiders van Netflix vasthouden aan de veranderstrategie. Het management vormde één gesloten front en het bedrijf bleef investeren in de ontwikkeling van digitale streaming en een originele programmering. In 2017 had Netflix meer abonnees dan de kabelmaatschappijen in de VS.

Lessen van Netflix: Volhouden en doorzetten

Verandering gaat nooit zonder slag of stoot. Bovendien duurt het, net zoals bij de meeste projecten en programma’s, vaak veel langer dan verwacht tot de eerste tekenen van succes merkbaar worden.

Daarom is het ook zo belangrijk om door te zetten en te blijven vertrouwen op je veranderstrategie. Dat is natuurlijk gemakkelijker als je plan meteen vanaf het begin goed in elkaar zit.

Reed Hastings, CEO van Netflix, wist dat dvd’s op hun retour waren en dat zijn bedrijf alleen maar succesvol kon zijn als het van koers veranderde en de digitale toekomst omarmde. In februari 2009 zei hij tegen Bloomberg: “We hebben maar één doelstelling en dat is ‘succesvol zijn op het gebied van streaming’. Als ons dat lukt, zijn we binnen.”

Wat kunnen we leren van Netflix? Je moet goed onderzoek doen, je bedrijf voorbereiden op de toekomst en je plan uitvoeren. Dit kan betekenen dat je inventief moet zijn en bijvoorbeeld van een fysiek product (dvd) moet overschakelen op een digitaal product.

Houdt rekening met weerstand en zelfs in eerste instantie achteruitgang, maar houdt vol en zet door. Verwacht te zeilen tegen de wind in en wordt niet verrast. Volhouden is noodzakelijk alleen dan wordt de verandering succesvol.

Naar aanleiding van een artikel geschreven door: Andrew Conrad en Quirine Storm van Leeuwen

 

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *