Lego voor de digitalisering

Vroeger maakte Lego alleen maar plastic steentjes. En die plastic steentjes maakten het bedrijf groot, zeker toen Lego er ook nog kleine poppetjes bij ging maken en complete sets begon te verkopen met thema’s als de ruimte, middeleeuwse kastelen en moderne steden.

Internet en Netflix en iPhones en videogames bestonden toen nog niet. Toen de wereld echter steeds digitaler werd, was Lego opeens niet meer interessant.

Aan het begin van de 21e eeuw leidde Lego jaarlijks honderden miljoenen dollars verlies. De onderneming moest duizenden mensen ontslaan, stelde een nieuwe directeur aan en sloot pretparken en fabrieken.

“We bevinden ons op een brandend platform”, zei Jørgen Vig Knudstorp, toenmalig CEO van Lego, tegen zijn medewerkers. “Het geld raakt op… en waarschijnlijk gaan we dit als bedrijf niet overleven.”

Als Lego het hoofd boven water wilde houden in de 21e eeuw, zou het bedrijf moeten veranderen… En snel!

Veranderingsstrategie van Lego

Hoe kan een bedrijf dat groot is geworden met eenvoudige plastic steentjes, overleven in het digitale tijdperk?

Lego besefte dat door de digitalisering de aandacht van kinderen naar andere zaken gingen dan Lego steentjes, dus heeft zij de formule waarmee zij succesvol is geworden – het plezier, de speelsheid, de verbeelding – vertaalt naar de digitale wereld, via televisie, films en videogames.

Maar, en dit is essentieel, ze bleef voor de kinderen, de hobbyisten en de fanatieke verzamelaars ook nog steeds de plastic steentjes maken die het fundament vormden van het succes van het bedrijf.

Met andere woorden: Lego hield de kernactiviteiten van het bedrijf sterk maar ging tegelijkertijd aan de slag met nieuwe strategieën.

Lego werd zeer actief in de entertainmentindustrie, met succesvolle films en videogames gebaseerd op Star Wars, Marvel en Batman, en eigen merken zoals Bionicle, Ninjago en The Lego Movie. Dat leidde tot grote successen en het merk werd hiermee ook bij een nieuwe generatie populair. Met de populariteit van de digitale kanalen steeg ook de populariteit van aloude legosteentjes weer.

In 2015 behaalde Lego een omzet van meer dan $ 5 miljard, bijna $ 3 miljard meer dan vijf jaar eerder.

De lessen die we kunnen leren van LEGO

Jouw bedrijf krijgt hoe dan ook te maken met verandering, of je dat nu wilt of niet. Je kunt dan twee dingen doen:

  1. je gaat er niet in mee en je bedrijf verliest zijn bestaansrecht OF
  2. je anticipeert en zorgt dat je met de tijd meegaat.

Het is belangrijk dat je verandert om aan de eisen van je omgeving te voldoen. Het voelt spannend en vaak oncomfortabel is om met je bedrijf nieuwe paden te bewandelen, maar buiten dat het spannend is, is het ook heel leuk als je de smaak te pakken krijgt. Het is hierbij echter ook zeer belangrijk om de kern van je bedrijf intact te laten. Gooi het ‘legosteentje’ niet weg met het badwater.

Wacht hierbij niet te lang! De eis tot veranderen zal niet verdwijnen. Als het even kan, wacht je niet tot je de winst ziet kelderen voordat je besluit dat het tijd is voor verandering.

Als besluitvormer en projectmanager van een bedrijf kun je wachten tot je op een brandend platform staat en dan beslissen dat verandering onvermijdelijk is … OF je kunt in de gaten houden waar er rook is en dan meteen maatregelen nemen voor het vuur te groot is.

Hier zijn een paar signalen die erop wijzen dat het tijd is voor verandering:

  • Je winst en je marktaandeel blijven dalen, van maand tot maand en van jaar tot jaar.
  • Medewerkers vertrekken sneller naar andere bedrijven dan jij ze kunt vervangen.
  • Je technologie in de werkomgeving belemmert je medewerkers, omdat deze traag en inefficiënt is.

Of je nu je bedrijfsstrategie moet veranderen, de arbeidsvoorwaarden voor je personeel moet verbeteren, nieuwe leiders moet aanstellen of je technologie moet moderniseren: je kunt niet reageren op verandering door gewoon op de oude voet door te blijven gaan en dan maar hopen dat de symptomen vanzelf verdwijnen.

Bij effectief change management gaat het in feite om het in goede banen leiden van twee dingen:

1. Het vasthouden aan wat wel werkt EN

2. Afstoten wat niet werkt, zodat je ruimte krijgt om iets nieuws te proberen.

En deze cyclus dien je continue te bewaken en te herhalen!

Naar bewerking van een stuk van door Andrew Conrad en Quirine Storm van Leeuwen

 

Vertel ons? Wat zijn nog meer signalen die erop wijzen dat het tijd is voor verandering?

 

 

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *